Aby każde miejsce pracy funkcjonowało i dobrze się rozwijało, musi być mieszanką różnych typów osobowości, poziomów doświadczenia, poziomów dojrzałości, a wszystko to musi się połączyć w jedną różnorodną całość, która pozwoli firmie odnieść sukces.
Oczywiście praca z różnymi grupami wiekowymi może być czasem wyzwaniem, ponieważ różne sytuacje wymagają różnych podejść. Z tego powodu kluczowe znaczenie ma posiadanie zróżnicowanego miejsca pracy, z różnorodnym wystrojem biura i praktykami, które mają na celu wydobycie z każdego tego, co najlepsze.
Jak to zrobić?
Tak naprawdę chodzi o to, aby od samego początku dobrze przemyśleć całą funkcję pracy. Potrzebne jest odpowiednie połączenie spotkań i szkoleń, które będą dostosowane do potrzeb różnych grup wiekowych i typów osobowości i pozwolą im wydobyć z siebie to, co najlepsze. Konieczne jest poznanie swoich pracowników, ponieważ w ten sposób można określić, czy mamy do czynienia z większością introwertyków czy ekstrawertyków. Oba typy reagują na sytuacje w różny sposób, dlatego ważne jest, aby uwzględnić je podczas planowania sesji współpracy. W ten sposób uzyskasz pomysły i wkład od wszystkich i nic nie zostanie pominięte.
Remont biura to bardzo dobre miejsce, aby zacząć. W ten sposób można całkowicie przeprojektować sposób rozmieszczenia i funkcjonowania wszystkich elementów. Można określić, gdzie są najlepsze miejsca na stanowiska pracy i można dostosować różne strefy pracy, o których powiemy nieco więcej za chwilę! Decydując o wystroju i umeblowaniu przestrzeni biurowej, pamiętaj, aby wziąć pod uwagę wygodę i ergonomię. Sprawdź w swoich mobilnych przeglądarkach hasło meble biurowe blisko mnie, aby uzyskać kilka świetnych sugestii.
A zatem, oprócz akceptacji różnorodności i związanych z nią wyzwań, w jaki sposób można poradzić sobie z różnicą pokoleniową i odnieść sukces?
Wspaniałą rzeczą w zatrudnianiu pracowników z różnych grup wiekowych jest to, że otrzymujesz wspaniałą mieszankę tych, którzy mają bogate doświadczenie oraz tych, którzy są chętni do nauki. Może to przynieść wiele korzyści zarówno dla miejsca pracy, jak i dla obu grup pracowników. Największym błędem, jaki mogą popełnić menedżerowie, jest myślenie, że sposób zarządzania obiema grupami jest dokładnie taki sam i że już wiedzą, jak radzić sobie z każdą pojawiającą się sytuacją. W takim przypadku nie będziesz zachęcać swoich pracowników do pomysłów i sugestii, a zamiast tego będziesz mieć pustą przestrzeń, która nigdy nie sprzyja rozwojowi ani nie zachęca do niego.
Rozpoczynając każdy dzień z pustą kartką papieru, otwartą na pomysły i sugestie, będziesz w najlepszym miejscu, aby pchnąć do przodu sukces biznesowy.
Kiedy pracujesz z różnymi grupami wiekowymi, bardzo ważne jest, aby nie zrazić do siebie jednej lub drugiej grupy. Na przykład niektórym starszym pracownikom może nie podobać się pomysł pracy u boku młodszej od nich osoby lub nawet na niższym stanowisku. Z drugiej strony, ktoś młodszy może mieć problem z osobą starszą, która nie pracuje z takim samym nastawieniem na osiąganie celów. Aby połączyć obie te cechy, warto opracować swego rodzaju program mentorski.
Łączenie pracowników w pary lub grupy pozwala młodszym pracownikom uczyć się na podstawie doświadczeń starszych, a także umożliwia starszym pracownikom zapoznanie się z nowszymi technikami, które są lepiej znane młodszym. Możesz wydzielić w ciągu tygodnia czas na realizację tego programu, a także wyznaczyć konkretny obszar, w którym pracownicy będą mogli się spotykać, np. miejsce na przerwę w pracy.
Ponadto w organizacji zawsze należy promować pracę zespołową. Indywidualne metody pracy sprawdzają się tylko w przypadku niektórych rodzajów zadań, ale w dzisiejszych czasach współpraca jest ważnym czynnikiem sukcesu. Niezwykle ważne jest zapewnienie otwartych linii komunikacyjnych, przestrzeni do burzy mózgów i spotkań, a także zachęcanie wszystkich do współpracy, bez tworzenia się kliki grup wiekowych. Tego typu kliki są czymś, czego należy unikać za wszelką cenę, a zachęcanie do pracy zespołowej jest na to doskonałym sposobem. Upewnij się, że wszelkie miejsca pracy zespołowej lub współpracy są umeblowane w sposób wygodny i promujący idee, z dużą ilością krzeseł biurowych i miejsc do dyskusji.
Sytuacja taka jak ta nie jest pozbawiona wyzwań. Choć w większości przypadków, przy odrobinie rozwagi, wszystko powinno przebiegać gładko, masz do czynienia z pracownikami, którzy zostali wychowani w inny sposób, którzy mogą mieć inne ideały i wartości oraz zupełnie inny sposób myślenia. Dlatego też, gdy dojdzie do kłótni lub konfliktu, jako menedżer zawsze staraj się spojrzeć na sprawę z obu stron i nie faworyzuj jednej z nich. Będzie to tylko rodzić niechęć.
Akceptując te różnice, można rozwiązać problemy znacznie szybciej niż w innym przypadku.
Co powiesz na zorganizowanie kilku dni tematycznych w miejscu pracy? A może zorganizować w weekend ćwiczenia integracyjne, np. dzień na wsi, paintball lub coś podobnego? To wszystko są sposoby na budowanie kluczowych relacji w pracy i przełamywanie barier, które mogły powstać z biegiem czasu.
Inną propozycją jest organizowanie spotkań o tematyce znanej starszym pokoleniom, a następnie organizowanie spotkań o tematyce dostosowanej do młodszych pokoleń oraz spotkań dla osób w średnim wieku. Pomoże to wszystkim dowiedzieć się więcej o sobie nawzajem i będzie sprzyjać budowaniu wspólnoty.
Pokonywanie różnic pokoleniowych i zarządzanie nimi może być czasem wyzwaniem, ale jest to wyzwanie, które przyniesie ogromne korzyści, jeśli uda się je zrealizować. Każdy może uczyć się od siebie nawzajem; nikt nigdy nie jest zbyt doświadczony, by nauczyć się czegoś nowego, i nikt nigdy nie jest zbyt niedoświadczony, by poradzić sobie z zadaniem związanym z pracą.
Zbierając wszystkich razem, możemy zachęcać do nauki, rozwijać doświadczenie, a efekt końcowy może być tylko bardzo korzystny dla miejsca pracy i jego sukcesu. Oczywiście w ten sposób pracownicy zyskują nowe umiejętności i wiedzę, którą mogą dalej rozwijać i wykorzystać w przyszłości.